Zygmunt Jaeschke


Zygmunt Jaeschke, który przyszedł na świat 30 kwietnia 1922 roku w Przemyślu, to postać, która na trwałe wpisała się w historię polskiego lotnictwa. Jako wojskowy pilot, miał zaszczyt służyć w Polskich Siłach Powietrznych w Wielkiej Brytanii, gdzie wziął udział w wielu istotnych operacjach.

Niestety, zmarł 17 marca 2016 roku, jednak jego dokonania oraz pasja do lotnictwa pozostają w pamięci wielu osób. Oprócz swoich wybitnych osiągnięć w lotnictwie, był także biegłym księgowym, co świadczy o jego wszechstronnych umiejętnościach i zaangażowaniu w życie zawodowe.

Życiorys

Ukończył Państwowe Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Przemyślu. Po wybuchu II wojny światowej, przez Przełęcz Jabłonicką, przedostał się na Węgry, gdzie został internowany. Z obozu w Kadarkút zdołał uciec i dotrzeć do Budapesztu, a następnie, przy pomocy polskiej ambasady, został przerzucony do Francji.

W Francji wstąpił do Wojska Polskiego, otrzymując w lutym 1940 roku przydział do 24 pułku ułanów. Uczestniczył w kampanii francuskiej w 1940 roku. Po upadku Francji, ewakuowano go wraz z jednostką do Wielkiej Brytanii, gdzie pułk został rozlokowany na terenie Szkocji.

W latach 1941–1942 był oddelegowany do polskiego liceum w Pitlochry, gdzie zdał egzamin maturalny. Po ukończeniu matury, skierowano go do Szkoły Podchorążych Piechoty oraz Kawalerii Zmotoryzowanej w Auchtermuchty, gdzie uzyskał stopień kaprala podchorążego. Na początku 1943 roku podjął decyzję o zgłoszeniu się do lotnictwa. Ukończył szkolenia w jednostkach w Hucknall, Brighton, Newton i Manby.

W czerwcu 1944 roku awansowano go na podporucznika. Po przeszkoleniu w jednostce wyszkolenia bojowego, w wrześniu 1944 roku został przydzielony do 309 dywizjonu „Ziemi Czerwieńskiej”, gdzie latał na samolotach P-51 „Mustang”. Do końca wojny wykonał 33 loty, w tym 26 bojowych oraz 7 operacyjnych.

Po zakończeniu działań wojennych ukończył kursy mechaników silnikowych. Po rozwiązaniu Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, w czerwcu 1947 roku wrócił do Polski. W momencie demobilizacji posiadał stopnie porucznika polskiego oraz angielskiego Flying Officera.

Po demobilizacji spędził krótki czas w Gliwicach i Przemyślu, a następnie przeniósł się do Krakowa w celu podjęcia studiowania. Z uwagi na swoją przeszłość wojskową, nie otrzymał zgody na przyjęcie na Uniwersytet Jagielloński oraz Akademię Górniczo-Hutniczą, co skłoniło go do rozpoczęcia nauki na Akademii Handlowej w Krakowie. Ukończył ją w 1951 roku z tytułem magistra ekonomii.

W swojej karierze zawodowej pracował głównie w obszarze księgowości i rachunkowości, zatrudniając się m.in. w Fabryce Maszyn Drogowych „Madro”, Polskim Związku Motorowym w Nowej Hucie, krakowskiej Dyrekcji Poczty i Telekomunikacji oraz w Zakładach Gazowniczych Kraków. W 1963 roku uzyskał uprawnienia biegłego księgowego. Na emeryturę przeszedł w 1987 roku. Był także członkiem Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP.

W 1948 roku stracił licencję pilota, a od czasów studiów do 1956 roku był pod stałą obserwacją funkcjonariuszy bezpieki, a jego mieszkanie regularnie przeszukiwano. Po swojej śmierci został pochowany na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie.

Ordery i odznaczenia

Warto zwrócić uwagę na zasługi Zygmunta Jaeschke, który został uhonorowany za swoje wybitne osiągnięcia i działania. Poniżej znajdują się jego ważne odznaczenia i ordery:

  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski,
  • Krzyż Walecznych,
  • Polowy Znak Pilota nr 1791.

Przypisy

  1. Zmarł major pilot Zygmunt Jaeschke. dlapilota.pl, 25.03.2016 r. [dostęp 21.06.2016 r.]

Oceń: Zygmunt Jaeschke

Średnia ocena:5 Liczba ocen:19