Zygmunt Jaeschke, który przyszedł na świat 30 kwietnia 1922 roku w Przemyślu, to postać, która na trwałe wpisała się w historię polskiego lotnictwa. Jako wojskowy pilot, miał zaszczyt służyć w Polskich Siłach Powietrznych w Wielkiej Brytanii, gdzie wziął udział w wielu istotnych operacjach.
Niestety, zmarł 17 marca 2016 roku, jednak jego dokonania oraz pasja do lotnictwa pozostają w pamięci wielu osób. Oprócz swoich wybitnych osiągnięć w lotnictwie, był także biegłym księgowym, co świadczy o jego wszechstronnych umiejętnościach i zaangażowaniu w życie zawodowe.
Życiorys
Ukończył Państwowe Gimnazjum im. Juliusza Słowackiego w Przemyślu. Po wybuchu II wojny światowej, przez Przełęcz Jabłonicką, przedostał się na Węgry, gdzie został internowany. Z obozu w Kadarkút zdołał uciec i dotrzeć do Budapesztu, a następnie, przy pomocy polskiej ambasady, został przerzucony do Francji.
W Francji wstąpił do Wojska Polskiego, otrzymując w lutym 1940 roku przydział do 24 pułku ułanów. Uczestniczył w kampanii francuskiej w 1940 roku. Po upadku Francji, ewakuowano go wraz z jednostką do Wielkiej Brytanii, gdzie pułk został rozlokowany na terenie Szkocji.
W latach 1941–1942 był oddelegowany do polskiego liceum w Pitlochry, gdzie zdał egzamin maturalny. Po ukończeniu matury, skierowano go do Szkoły Podchorążych Piechoty oraz Kawalerii Zmotoryzowanej w Auchtermuchty, gdzie uzyskał stopień kaprala podchorążego. Na początku 1943 roku podjął decyzję o zgłoszeniu się do lotnictwa. Ukończył szkolenia w jednostkach w Hucknall, Brighton, Newton i Manby.
W czerwcu 1944 roku awansowano go na podporucznika. Po przeszkoleniu w jednostce wyszkolenia bojowego, w wrześniu 1944 roku został przydzielony do 309 dywizjonu „Ziemi Czerwieńskiej”, gdzie latał na samolotach P-51 „Mustang”. Do końca wojny wykonał 33 loty, w tym 26 bojowych oraz 7 operacyjnych.
Po zakończeniu działań wojennych ukończył kursy mechaników silnikowych. Po rozwiązaniu Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, w czerwcu 1947 roku wrócił do Polski. W momencie demobilizacji posiadał stopnie porucznika polskiego oraz angielskiego Flying Officera.
Po demobilizacji spędził krótki czas w Gliwicach i Przemyślu, a następnie przeniósł się do Krakowa w celu podjęcia studiowania. Z uwagi na swoją przeszłość wojskową, nie otrzymał zgody na przyjęcie na Uniwersytet Jagielloński oraz Akademię Górniczo-Hutniczą, co skłoniło go do rozpoczęcia nauki na Akademii Handlowej w Krakowie. Ukończył ją w 1951 roku z tytułem magistra ekonomii.
W swojej karierze zawodowej pracował głównie w obszarze księgowości i rachunkowości, zatrudniając się m.in. w Fabryce Maszyn Drogowych „Madro”, Polskim Związku Motorowym w Nowej Hucie, krakowskiej Dyrekcji Poczty i Telekomunikacji oraz w Zakładach Gazowniczych Kraków. W 1963 roku uzyskał uprawnienia biegłego księgowego. Na emeryturę przeszedł w 1987 roku. Był także członkiem Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP.
W 1948 roku stracił licencję pilota, a od czasów studiów do 1956 roku był pod stałą obserwacją funkcjonariuszy bezpieki, a jego mieszkanie regularnie przeszukiwano. Po swojej śmierci został pochowany na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie.
Ordery i odznaczenia
Warto zwrócić uwagę na zasługi Zygmunta Jaeschke, który został uhonorowany za swoje wybitne osiągnięcia i działania. Poniżej znajdują się jego ważne odznaczenia i ordery:
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski,
- Krzyż Walecznych,
- Polowy Znak Pilota nr 1791.
Przypisy
- Zmarł major pilot Zygmunt Jaeschke. dlapilota.pl, 25.03.2016 r. [dostęp 21.06.2016 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Korneliusz Kosiński | Wołodymyr Malkosz | Tadeusz Jaworski (1910–1968) | Stanisław Mantel | Tadeusz Wirth | Eugeniusz Chilarski | Alfred Chmelik | Teofil Burakowski | Czesław Dobrzański | Władysław Polański | Leopold Połoszynowicz | Zygmunt Bartmański | Zygmunt Kostrzewski | Zygmunt Wilczyński | Tadeusz Szałowski | Edward Herbert | Emil Czerny | Tadeusz Antoni Porębski | Paweł Piotr Filipowicz | Stefan ZychOceń: Zygmunt Jaeschke