Lilianna Stawarz


Lilianna Ewa Stawarz, urodzona 26 czerwca 1964 roku w Przemyślu, to wybitna postać w polskiej kulturze muzycznej. Jest znana jako klawesynistka, która zdobyła uznanie nie tylko w kraju, ale również za granicą. Jej talent i wszechstronność przejawiają się również w roli dyrygentki oraz pedagoga, co czyni ją niezwykle wpływową osobą w obszarze edukacji muzycznej.

Stawarz posiada tytuł profesorki doktora habilitowanego sztuk muzycznych, co potwierdza jej wysoki poziom wiedzy i umiejętności w dziedzinie muzyki. W swoją pracę artystyczną i dydaktyczną wkłada wiele pasji, co inspiruje kolejne pokolenia muzyków.

Wykształcenie

Lilianna Stawarz odbyła swoje studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształciła się pod kierunkiem Władysława Kłosiewicza. Ukończenie studiów w 1988 roku z wyróżnieniem stanowi ważny krok w jej karierze muzycznej. W 1990 roku zdobyła dyplom na Conservatoire à rayonnement régional de Rueil-Malmaison, specjalizując się w klasie Huguette Dreyfus.

Stawarz aktywnie uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich, które koncentrowały się na wykonywaniu muzyki barokowej. Szkoły te odbywały się w renomowanych miejscach, takich jak Accademia Musicale Chigiana w Sienie, Innsbruck, Villecroze oraz Kraków, co pozwoliło jej na dalsze doskonalenie swoich umiejętności i zgłębianie tajników tego wyjątkowego repertuaru.

Działalność dydaktyczna

Od 2003 roku Lilianna Stawarz zajmuje się prowadzeniem klasy klawesynu, a od 2009 roku prowadzi zajęcia z wokalistami na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w jego filii w Białymstoku. Niezaprzeczalnie wpływa również na rozwój edukacji artystycznej, wykładając na licznych kursach oraz seminariach, które poruszają kwestie interpretacji oraz wykonawstwa muzyki dawnej.

Przed objęciem zajęć na Uniwersytecie Muzycznym, prowadziła klasę klawesynu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W latach 2012–2016, pełniła także ważną rolę jako prodziekan Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Białymstoku oraz była koordynatorem Biura Koncertowego.

W roku 2016 awansowała na kierownika Międzywydziałowego Zakładu Muzyki Dawnej na Wydziale Instrumentalnym UMFC, co podkreśla jej znaczącą obecność w świecie muzyki i edukacji artystycznej.

Działalność artystyczna

Lilianna Stawarz to artystka, która posiada bogate doświadczenie w muzyce dawnej. Była częścią zespołu muzyki dawnej Il Tempo, z którym miała przyjemność brać udział w licznych nagraniach radiowych oraz płytowych. Artystka uczestniczyła także w koncertach oraz prestiżowych festiwalach, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jej występy odbyły się w takich miastach jak Brugia, Bruksela, Utrecht, Moskwa, Nowy Jork, Nowy Brunszwik, Rzym oraz Berlin.

W okresie od 1991 do 2017 roku Lilianna była silnie związana z Warszawską Operą Kameralną. W tym czasie pełniła zarówno rolę klawesynistki-kameralistki, jak i dyrygenta. Jej talent pozwolił jej na prowadzenie dzieł instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych, w tym słynnej Pasji według św. Marka Johanna Sebastiana Bacha. Obok tego, jej działalność obejmowała również cykl koncertów „Pieśni i Aryje – utwory XVIII wiecznych polskich kompozytorów”, utwory Antoniego Milwida czy Marcina Żebrowskiego oraz opery: Dydona i Eneasz Henry Purcella, Tetide in Sciro Domenico Scarlattiego oraz Rinaldo Georga Friedricha Händla, gdzie pełniła rolę asystentki Władysława Kłosiewicza.

Artyści, z którymi współpracuje Lilianna, należą do czołowych postaci sceny muzycznej. Wspólne projekty z Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Simonem Standagem, Arturem Stefanowiczem, Agatą Sapiechą, Małgorzatą Wojciechowską, Janem Staniendą, Grzegorzem Lalkiem, Sebastianem Wypychem oraz Tytusem Wojnowiczem pokazuje jej wszechstronność i otwartość na różnorodne muzyczne wyzwania.

W latach 2015–2017 Lilianna Stawarz pełniła funkcję kierownika artystycznego w projekcie Opera/Barok w Warszawskiej Operze Kameralnej. Jej zaangażowanie w sztukę nie kończy się jednak tylko na prowadzeniu wydarzeń. Jest także współtwórcą Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica oraz pełni rolę prezesa Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej, co świadczy o jej pasji i poświęceniu dla muzyki barokowej.

Nagrody i osiągnięcia

Lilianna Stawarz jest wybitną artystką i laureatką wielu prestiżowych nagród w dziedzinie muzyki. Zdobyła II nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym im. Wandy Landowskiej w Krakowie, a także wyróżnienia na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Ponadto, była finalistką Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego, który odbył się w Paryżu.

Wielokrotnie nominowana do różnych nagród za swoje kierownictwo muzyczne, Lilianna Stawarz miała zaszczyt być brana pod uwagę przy przyznaniu nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej oraz Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida. Do jej najważniejszych osiągnięć należy album muzyczny z oratorium Antonio Caldary pt. Maddalena ai piedi di Cristo, który pod jej nadzorem zdobył nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna oraz nagrodę Feniks 2018 przyznaną przez Stowarzyszenie Wydawców Katolickich.

W 2005 roku, za swoje wybitne osiągnięcia, Lilianna Stawarz otrzymała odznaczenie Brązowego Krzyża Zasługi od Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Publikacje

– Stawarz L., Suity klawesynowe HWV 426-433 G. F. Handla: problemy wykonawcze, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2007, ISBN 978-83-89444-70-7.

Dyskografia

Albumy CD (wybór)

Albumy solowe

Wśród albumów solowych Lilianny Stawarz można wyróżnić kilka znaczących wydawnictw. Do najważniejszych z nich należy:

  • Carl Philipp Emanuel Bach: Für Kenner und Liebhaber (CD, CD Accord, 2005),
  • Suity klawesynowe G.F. Händla HWV 426–433, tom 1–2 (CD, Pro Musica Camerata, 2007),
  • Inwencje i Sinfonie Johanna Sebastiana Bacha (CD, Polskie Radio, 2012),
  • Antonio Caldara: Maddalena ai piedi di Cristo (CD, Polskie Radio, 2017),
  • Handel: Suites for Harpsichord, tom 1–2 (CD, Golden Melodram).

Kierownictwo artystyczne

Artystyczne prowadzenie Lilianny Stawarz zaowocowało wieloma cennymi nagraniami, które zasługują na szczególną uwagę. Między innymi:

  • Mielczewski – Opera Omnia, tom 1–6 (CD, Pro Musica Camerata PMC 017/020/021/022/026/027, 1998–2000),
  • Domenico Scarlatti: Tetide in Sciro, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyr. Lilianny Stawarz, tom 1–2 (CD, Pro Musica Camerata PMC 030/031, 2000),
  • Stachowicz – Opera Omnia, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Soliści Warszawskiej Opery Kameralnej pod dyr. Lilianny Stawarz (CD, Pro Musica Camerata, 2003).

Nagrania muzyki kameralnej

W dziedzinie muzyki kameralnej, artystka również zrealizowała istotne projekty. Oto niektóre z nich:

  • Muzyka Polska (CD, DUX, 1993),
  • Georg Philipp Telemann: Kantaty (CD, DUX, 1999),
  • K. Förster, Vanitas Vanitatum (CD, CD Accord, 1999),
  • Muzyka Zamku Królewskiego (CD, DUX, 2004).

Przypisy

  1. Laureaci Nagród Feniks 2018 [online], SWK.pl [dostęp 03.04.2019 r.]
  2. Nagroda muzyczna Fryderyk. Związek Producentów Audio-Video [online], zpav.pl [dostęp 03.04.2019 r.]
  3. a b Lilianna Stawarz – Dramma per musica [online], drammapermusica.pl [dostęp 03.04.2019 r.]
  4. Prof. dr hab. Lilianna Stawarz – UMFC [online], www.chopin.edu.pl [dostęp 03.04.2019 r.]
  5. Lilianna Stawarz – Życie i twórczość [online], Culture.pl [dostęp 03.04.2019 r.]
  6. Lilianna Stawarz [online], www.liliannastawarz.com [dostęp 03.04.2019 r.]
  7. Oficjalna strona Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej / Aktualności / Nominacje / Prezydent wręczył nominacje profesorskie [online], www.prezydent.pl [dostęp 03.04.2019 r.]

Oceń: Lilianna Stawarz

Średnia ocena:4.94 Liczba ocen:12