Jadwiga Maria Jarosiewicz


Jadwiga Maria Jarosiewicz urodziła się 24 września 1952 roku w Przemyślu i jest uznawana za jedną z czołowych postaci w polskiej sztuce. Jest artystką, która nie tylko tworzy obrazy, ale także angażuje się w scenografię.

Jadwiga ukończyła studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie miała okazję kształcić się pod okiem prof. Czesława Rzepińskiego. Zyskała wiedzę oraz umiejętności, które umożliwiły jej rozwój jako artystki.

Dodatkowo, Jadwiga odbyła Podyplomowe Studium Scenografii, które prowadził prof. Andrzej Kreutz Majewski. Dzięki temu mogła zyskać nowe podejście do sztuki, integrując swoje malarstwo z pracą nad scenografią.

Życiorys

Jadwiga Maria Jarosiewicz rozpoczęła swoją karierę jako scenograf jeszcze w trakcie studiów. Jej debiut miał miejsce w Operze Krakowskiej, gdzie zaprojektowała scenografię oraz kostiumy do opery „Wolny Strzelec” autorstwa Webera, którą reżyserowała Małgorzata Dziewulska. Do tej pory zrealizowała około 100 premier, z których wiele miało miejsce w teatrach operowych zarówno w Polsce, jak i za granicą, m.in. w Niemczech, Japonii, Chinach, Wielkiej Brytanii oraz na Kubie.

Wśród jej licznych projektów szczególną uwagę zasługują te stworzone dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie współpracowała przy takich dziełach jak „Halka” oraz „Śpiewnik domowy” Stanisława Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn. Ponadto, jej talent dał się we znaki w produkcji „Historii Żołnierza” Igora Strawińskiego, która również została zrealizowana pod kierunkiem M. Dziewulskiej. Dodatkowo, była odpowiedzialna za scenografię do kilku baletów, takich jak „La Sylphide”, „La Ventana” – Bournonville/Ralov, „Śpiąca Królewna” – Czajkowski/Gusiew, czy „Bayadera” – Petipa/Makarova. Jej współpraca z Teatrem Polskim w Warszawie miała miejsce za dyrekcji Kazimierza Dejmka.

Pomimo intensywnej pracy w teatrze, Jadwiga Maria Jarosiewicz nigdy nie zrezygnowała z aktualnego życia artystycznego. Często odnajduje inspirację w człowieku, co czyni ją wybitną portrecistką zarówno ludzi, jak i zwierząt. Prace malarskie oraz scenograficzne artystki były prezentowane na około 50 wystawach – indywidualnych oraz zbiorowych.

Warto również zaznaczyć, że bierze udział w licznych ważnych wydarzeniach, które mają charakter charytatywny. Uczestniczyła w akcjach takich jak „Bliźniemu swemu” na rzecz Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta, „Aukcji Wielkiego Serca”, „Aukcji Aperio” oraz wsparła Podkarpackie Hospicjum dla Dzieci.

W latach 1981–1987 Jadwiga Maria Jarosiewicz była żoną słynnego dziennikarza oraz krytyka muzycznego Bogusława Kaczyńskiego (1942–2016), co również wpływało na jej artystyczną działalność.

Ważniejsze wystawy indywidualne

Oto wybór znaczących wystaw indywidualnych, w których uczestniczyła Jadwiga Maria Jarosiewicz, ukazujący jej rozwój artystyczny oraz różnorodność technik.

  • 1975: Kraków, Klub Zaścianek – malarstwo,
  • 1976: Kraków, Galeria na Floriańskiej – malarstwo,
  • 1977: Przemyśl, Muzeum Okręgowe – malarstwo,
  • 1977: Kraków, BWA – wystawa ..Absolwenci,
  • 1977: Sanok, Muzeum Historyczne – malarstwo,
  • 1978: Kraków, Pałac pod Baranami – wystawa „Młodzi 78′,
  • 1978: Rzeszów, Galeria PSP – malarstwo,
  • 1978: Minneapolis (USA), Art Gallery – malarstwo,
  • 1979: Praga (Czechy) – Praskie Quadriennale,
  • 1980: Sandomierz, Galeria Sztuki Współczesnej – malarstwo,
  • 1983: Sanok, Muzeum Historyczne – rysunek i scenografia,
  • 1985: San Francisco (USA), Homa Art Gallery – malarstwo,
  • 1988: Warszawa, Galeria Sceny Kameralnej Teatru Polskiego – rysunek i scenografia,
  • 1991: Zurych (Szwajcaria), Gallen’ of Contemporary Art – malarstwo,
  • 1993: Warszawa, ASP-Warszawska Dekada Sztuki – malarstwo,
  • 1998: Warszawa, Galeria U – malarstwo,
  • 1988: Warszawa, Galeria Sceny Kameralnej Teatru Polskiego – malarstwo,
  • 1999: Warszawa, Praskie Centrum Kultury – malarstwo,
  • 2000: Zawiercie, Miejski Ośrodek Kultury „Centrum” – malarstwo,
  • 2000: Bytom, Opera Śląska – malarstwo,
  • 2001: Warszawa, Galeria Iskra – impresje – malarstwo, rysunek,
  • 2001: Warszawa, Business Centrum Club – malarstwo,
  • 2002: Warszawa, Stara Kordegarda, Łazienki Królewskie – malarstwo,
  • 2002: Warszawa, Galeria na Kole – malarstwo, rysunek,
  • 2002: Warszawa, Galeria Praska – malarstwo,
  • 2003: Rzeszów, BWA – malarstwo,
  • 2003: Puławy, Puławska Galeria Sztuki – Dom Chemika – malarstwo,
  • 2004: Warszawa, Galeria Calee – Rogatka Praska – wystawa „Odchodzi Lato”,
  • 2004: Rzeszów, Galeria „z podwórza” – malarstwo,
  • 2005: Kraków, Galeria Krakowskiego Banku Spółdzielczego – malarstwo,
  • 2007: Kraków, Galeria Kocioł Sztuki – malarstwo,
  • 2008: Przemyśl, Przemyskie Centrum Kultury Zamek – wystawa scenografii i rysunku,
  • 2008: Teatr Maska w Rzeszowie – wystawa scenografii,
  • 2009: Galeria Na Najwyższym Poziomie – Elektromontaż w Rzeszowie – wystawa malarstwa i scenografii,
  • 2010: Warszawa, Galeria Bellotto – malarstwo,
  • 2011: Rzeszów, Galeria z Podwórza – malarstwo,
  • 2011: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku,
  • 2011: Wystawa poplenerowa – „Boguchwała” – zbiorowa,
  • 2012: Matecznik Mazowsze, Warszawa-Otrębusy – malarstwo,
  • 2012: Zakopane, Galeria w Domu Doktora,
  • 2012: Coroczna wystawa poplenerowa „Boguchwała” – zbiorowa,
  • 2017: BWA Krosno – „Między malarstwem a teatrem” – wystawa malarstwa i scenografii,
  • 2017: Galeria Polfy Rzeszów – „Codzienne malowanie” – wystawa malarstwa,
  • 2017: Galeria u Attavantich w Jarosławiu – „Między malarstwem a teatrem” – wystawa malarstwa i scenografii,
  • 2019: Przemyśl, Galeria Sztuki Współczesnej – wystawa „Dziewczynka w szarym futerku i jej Anioł Stróż” z cyklu „artyści z naszego podwórka”,
  • 2019: Wystawa poplenerowa „Wiśniowa pachnąca malarstwem” w Oficynie Pałacowej w Wiśniowej,
  • 2019: Dom Pracy Twórczej „Reymontówka” – wystawa poplenerowa,
  • 2020: Warszawa, Galeria Zachęta – wystawa i aukcja „Bliźniemu Swemu”,
  • 2020: Wystawa „Sztuka bez granic”, Galeria Domu Pracy Twórczej „Reymontówka”.

Ważniejsze realizacje teatralne

W ciągu swojej kariery artystycznej, Jadwiga Maria Jarosiewicz zrealizowała wiele znaczących inscenizacji teatralnych, które wpisały się w historię polskiej sceny. Poniżej przedstawiamy szczegółową listę jej najważniejszych osiągnięć.

  • 1978: Wolny Strzelec C. M. Webera – Opera Krakowska, reż. Małgorzata Dziewulska,
  • 1979: Skiz – G. Zapolska – P. W.S.T. Kraków, reż. l. Olszewska,
  • 1980: Widowisko Plenerowe – 1000 lecie Sandomierza, Sandomierz, reż J.H. Machulscy,
  • 1980: Paria – St. Moniuszki – Teatr Wielki, Warszawa, reż. Maria Foltyn,
  • 1981: Trubadur – G. Verdiego – Opera Śląska, Bytom, reż. Maria Foltyn,
  • 1981: Balety Polskie – Teatr Wielki, Warszawa – Scena Kameralna – chor. Ch. Bernard,
  • 1982: Historia Żołnierza – I. Strawińskiego – Teatr Wielki, Warszawa – reż. Małgorzata Dziewulska,
  • 1982: Lunatyczka – V. Belliniego – Opera Śląska, Bytom – reż. Maria Foltyn,
  • 1983: Obłęd – J. Krzysztoń – Teatr Polski, Warszawa – reż. J. Rakowiecki,
  • 1983: Norma – V. Belliniego – Teatr Wielki, Łódź – reż. A. Dankowski,
  • 1983: Śpiąca Królewna – P. Czajkowski – Teatr Wielki, Warszawa – chor. P. Gusiew,
  • 1984: Walkiria – R. Wagnera – Teatr Wielki, Łódź, reż. Wolfgang Weit,
  • 1984: La Sylfide, La Yentana – A. Bournovilla – Teatr Wielki, Warszawa – chor. K. Ralov,
  • 1984: Faust – Ch. Gounoda – Opera Wrocławska – reż. F. Tarnawski,
  • 1984: Matka – S.I. Witkiewicza – Teatr Polski, Warszawa – reż. Jan Englert,
  • 1984: Czapa – J. Krasińskiego – Teatr Polski, Warszawa – reż. Jan Englert,
  • 1985: Pan Twardowski – L. Różycki – Teatr Wielki Łódź – chor. Witold Borkowski,
  • 1986: Don Kichote – L. Minkusa – Teatr Wielki, Łódź – chor. Witold Borkowski,
  • 1986: Rigoletto – G. Verdiego – Teatr Wielki, Łódź – reż. S. Żerdzicki,
  • 1987: Cyrulik Sewilski – G. Rossiniego – Opera Bydgoska – reż. S. Żerdzicki,
  • 1987: Bezimienne dzieło – St. Witkiewicza – Teatr Polski, Warszawa – reż. Jan Englert,
  • 1987: La Serva Padrona – C.B. Pergolesiego – Teatr Wielki, Łódź – reż. Małgorzata Dziewulska,
  • 1988: Łucja z Lammermooru – G. Donizettiego – Teatr Muzyczny, Kraków – reż. Maria Fołtyn,
  • 1989: Straszny Dwór – St. Moniuszki – Opera Krakowska – reż. Maria Fołtyn,
  • 1989: Oni – St.I. Witkiewicza – Teatr Polski, Warszawa – reż. Jan Englert,
  • 1989: Rigoletto – G. Verdi – Opera Krakowska – reż. J. Opalski,
  • 1989: Manru – l.J. Paderewski – Opera Wrocławska – reż. Maria Fołtyn,
  • 1990: Eugeniusz Oniegin – P. Czajkowskiego – Teatr Wielki, Poznań, reż. Janusz Nyczak,
  • 1990: Festiwal w Brighton (Wielka Brytania),
  • 1990: Rajok – D. Szostakowicza – Warszawa Jesień – reż. M. Dziewulska,
  • 1991: Dydona i Eneasz – Północne Centrum Sztuki, Studio S-1, Warszawa, reż. Małgorzata Dziewulska,
  • 1991: Paria – S. Moniuszki – Teatro de la Habana, Hawana, Kuba – reż. Maria Fołtyn,
  • 1992: Cyrulik Sewilski – G. Rossiniego – Opera Krakowska – reż. Sławomir Żerdzicki,
  • 1992: Paria – St. Moniuszki – Teatr Wielki, Łódź – reż. Maria Fołtyn,
  • 1992: Orfeusz i Eurydyka – Ch.W. Glucka – Musie Theater, Euroopera, Goerlitz, reż. Franz Huyer,
  • 1993: Cippolino – A. Chaczaturiana – Teatr Wielki, Łódź, reż. I. Gorzkowska,
  • 1994: Syn marnotrawny – B. Britten – Teatr Wielki, Poznań, reż. Małgorzata Dziewulska,
  • 1994: Królowa Śniegu – J.Ch. Andersen – Teatr im. S. Jaracza, Olsztyn, reż. M. Z. Hass,
  • 1995: Baron Cygański – J. Straussa – Teatr Muzyczny Roma, Warszawa, reż. Ryszard Peryt,
  • 1995: Zemsta Nietoperza – J. Straussa – Teatr Muzyczny Roma, Warszawa, reż. Idka Stokalska,
  • 1995: Halka – S. Moniuszki – Kansai Opera Osaka (Japonia), reż. Maria Fołtyn,
  • 1995: Halka – S. Moniuszki – Teatr Wielki, Opera Narodowa, Warszawa, reż. Maria Fołtyn,
  • 1996: Śpiewnik Domowy – S. Moniuszki – Teatr Narodowy, Warszawa, reż. Maria Fołtyn,
  • 1996: Dziecko i czary – M. Ravela – Akademia Muzyczna, Warszawa, reż. Idka Stokalska,
  • 1996: Ptasznik z Tyrolu – C. Zellera – Teatr Muzyczny Roma, Warszawa, reż. W. Adamczyk,
  • 1996: Pastorałka – Teatr Wielki Opera Narodowa, Warszawa – reż. Janusz Józefowicz,
  • 1998: Straszny Dwór – St. Moniuszki – Kieleckie Centrum Kultury, Kielce, reż. Maria Fołtyn,
  • 2000: Baron Cygański – J. Straussa – Opera na Zamku, Szczecin, reż. Teresa Kujawa,
  • 2000: La Traviata – G. Verdiego – Opera Śląska, Bytom, reż. Wiesław Ochman,
  • 2001: Carewicz – F. Lehara – Opera Śląska, Bytom, reż. Wiesław Ochman,
  • 2002: Eugeniusz Oniegin – P. Czajkowskiego – Opera Sląska, Bytom, reż. Wiesław Ochman,
  • 2004: Bajadera – L. Minkusa – Teatr Wielki, Opera Narodowa, Warszawa, chor. Natalia Makarowa,
  • 2007: Śpiewnik domowy S. Moniuszki – Teatr Wielki Opera Narodowa, Warszawa, reż. Maria Fołtyn,
  • 2016: Bajadera L. Minkus – chor. Petipa/Makarova – Tianqiao Theater, Beijing, National Ballet of China,
  • 2018: Das Königreich der Schatten aus La Bayadère, L. Minkus, chor. Petipa/Makarova, Stuttgart, Das Stuttgarter Ballet.

Przypisy

  1. StuttgarterS. Ballett StuttgarterS., Shades of White, Choreographies by John Cranko, Natalia Makarova after Marius Petipa and George Balanchine | Stuttgart Ballet [dostęp 12.05.2020 r.] (niem.).
  2. l (ilustr.), Traviata [online], mojbytom.pl [dostęp 12.05.2020 r.]
  3. Encyklopedia, Jadwiga Jarosiewicz [online], Encyklopedia teatru polskiego [dostęp 12.05.2020 r.] (pol.).
  4. a b Obiekty – Archiwum Teatr Wielki [online], archiwum.teatrwielki.pl [dostęp 12.05.2020 r.]
  5. Jarosiewicz Jadwiga Maria – Okręg Warszawski Związku Polskich Artystów Plastyków [online] [dostęp 12.05.2020 r.] (pol.).

Oceń: Jadwiga Maria Jarosiewicz

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:24