Wojciech Tarczyński, znany polski muzyk, urodził się w malowniczym mieście Przemyśl. Jego wszechstronność jako artysty łączy wiele ról; jest nie tylko perkusistą, ale także kongistą, wokalistą oraz kompozytorem.
Rozpoznawalność Tarczyńskiego wynika z jego zaangażowania w różnorodne projekty muzyczne, które nieustannie wzbogacają polską scenę artystyczną.
Kariera muzyczna
Wojciech Tarczyński rozpoczął swoją muzyczną drogę w latach 60. XX wieku, grając z przyjaciółmi w amatorskich zespołach, takich jak m.in. Baronowie. W 1970 roku otrzymał propozycję współpracy od Antoniego Kopffa, zapraszając go do nowo powstałej formacji Respekt, która w zaledwie kilka miesięcy od swojego powołania zdążyła nagrać swoje pierwsze utwory radiowe i płytowe. Wkrótce zespół zwrócił uwagę Czesława Niemena, co zaowocowało występami Respektu jako support podczas jego koncertów. Ostatnie wspólne show miało miejsce w czerwcu 1970 roku w Warszawie. Po krótkiej reorganizacji w zespole, Tarczyński na pewien czas powrócił do rodzinnego Przemyśla.
Nowe propozycje nie kazały na siebie długo czekać, bowiem w 1971 roku podjął współpracę z grupą Marka Grechuty, działającą pod szyldem WIEM. W zespole tym spędził krótki, aczkolwiek owocny czas, a w 1972 roku przeszedł do lubelskiej formacji Pokolenie, pod przewodnictwem Janusza Komana. W składzie tej grupy śpiewała Krystyna Prońko, a w sierpniu tego samego roku zespół zarejestrował w Polskim Radiu Lublin utwory takie jak „Dwa anioły” oraz „Ziemi puls”. Po zakończeniu działalności Pokolenia, Tarczyński stał się współzałożycielem Koman Band, z którym intensywnie koncertował po całej Polsce. W 2021 roku, nakładem GAD Records, mieszkańcy mogli usłyszeć album z nagraniami tego zespołu z lat 1974-75, zatytułowany „Continuation”. Muzyk zakończył swoją współpracę z Komana Band w czerwcu 1976 roku.
Pochodzący z Przemyśla Wojciech Tarczyński zwracający uwagę grą na kongach i doskonałym afro. Zaśpiewane przez niego utwory – to małe dzieła sztuki. Jego głęboki mocny głos o niezwykłej ekspresji wynosi „Dom złej dziewczyny”, czy (a może przede wszystkim) „W kraju milczenia” na zupełnie nowy poziom. Powstały prawdziwe, funkowo-soulowe perły, które powinny występować w kanonie na równi z „Deszczem w Cisnej”, a sam Tarczyński – w czołówce polskich wokalistów. Los chciał inaczej.
Michał Wilczyński (GAD Records), Koman Band – „Continuation”; fragment notatki z książeczki do płyty
W latach 1976-1977, jako członek zespołu Spisek, Tarczyński współpracował z Haliną Frąckowiak, gdzie to właśnie poznał Renatę Lewandowską. Z nią oraz z zespołem Omen nagrał piosenkę „Okno” w 1978 roku, która miała swoją premierę w październiku 2020 na longplayu Lewandowskiej pt. „Dotyk”. W kolejnych latach muzyk współpracował ze Zdzisławą Sośnicką, z którą przemierzył wszystkie kraje bloku wschodniego. Po zakończeniu tej współpracy Tarczyński postanowił wrócić do Przemyśla, gdzie po 18 latach postanowił przerwać swoją karierę muzyczną, aby otworzyć bar, którym kierował przez długi czas. Choć dziś nie jest już aktywnym muzykiem, wciąż zdarza mu się komponować nowe utwory.
Dyskografia
Albumy i nagrania radiowe
Wojciech Tarczyński zdobył uznanie w polskim przemyśle muzycznym, współpracując z różnymi zespołami w czasie swojej kariery. Jego dyskografia jest pełna różnorodnych wydawnictw, które pokazują jego rozwój artystyczny oraz zaangażowanie w różne projekty muzyczne.
Z zespołem Respekt, jego najważniejsze nagrania obejmują:
- 1970 (kwiecień): Cały maj, Daleko przed siebie, Oboje, Kolarski rock’n’roll, Za czym tęsknisz, Są takie chwile, Sprzedaj mnie wiatrowi, Tak to ja, Żegnaj mała (Program III P. R.),
- 1970 (czerwiec-lipiec): Górnik gola (voc. W. Tarczyński) / Cały maj / Dziura (voc. W. Tarczyński i K. Prońko) / Daleko przed siebie (EP, Pronit – N-0611).
W 1972 roku współpraca z zespołem Pokolenie przyniosła dwa utwory: Dwa anioły oraz Ziemi puls, które były emitowane w Polskim Radio Lublin.
Później, w 2021 roku, zespół Koman Band wydał album Continuation (CD, GAD Records – GAD CD 14), który zawiera nagrania radiowe z lat 1974-75. Również jego współpraca z Renatą Lewandowską zaowocowała płytą Dotyk w 2020 roku (LP, The Very Polish Cut-Outs – TVPCRE001, Polskie Radio – PRSX2254, Astigmatic Records – AR012LP).
Przypisy
- Renata Lewandowska i Wojciech Tarczyński - Okno (1978). youtube.com, 12.01.2021 r. [dostęp 15.04.2022 r.]
- Sebastian Chosiński: Tu miejsce na labirynt…: Dla takich chwil warto żyć! [Koman Band „Continuation” - recenzja]. esensja.pl, 11.02.2021 r. [dostęp 15.04.2022 r.]
- Redaktorka: Jak przemyślanin występował z gwiazdami. supernowosci24.pl, 08.08.2021 r. [dostęp 15.04.2022 r.]
- Piosenki bez granic 17 czerwca godz. 11:07. trojka.polskieradio.pl, 17.06.2018 r. [dostęp 15.04.2022 r.]
- Aleksander Moskalewski: Śladami historii:Moje muzyczne fascynacje. Przemyskie Zespoły Młodzieżowe (część 14, str. 20). fedrowanie.siecobywatelska.pl, 03.08.2018 r. [dostęp 16.04.2022 r.]
- Piosenki bez granic 6 marca godz. 09:07. trojka.polskieradio.pl, 06.03.2016 r. [dostęp 15.04.2022 r.]
- Grupa WIEM. rateyourmusic.com. [dostęp 15.04.2022 r.]
- Respekt – Respekt (EP, 1970). discogs.com. [dostęp 16.04.2022 r.]
- Krystyna Prońko, Ewa Kahl: Biograficzne kalendarium Krystyny Prońko. pronko.pl. [dostęp 16.04.2022 r.]
- Antoni Dobrzański. Koman Band. „Panorama”. 5, s. 23, styczeń 1977. Warszawa: Śląskie Wydawnictwo Prasowe RSW „Prasa-Książka-Ruch”.
- Jan Kawecki, Wojciech Zajac: Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej – Rock ’n’ roll 1959–1973. Kraków: Rock Serwis, 1995.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Zachariasz Kopysteński | Tymon Terlecki | Przemysław Bystrzycki | Magda Skubisz | DNA (producent muzyczny) | Andrzej Nebeski | Fryderyk Hayder | Zygmunt Fok | Janusz Ekiert | Gracja Niedźwiedź | Edward Wichura | Artur Dobiszewski | Kazimierz Czyński | Tadeusz Szafran (artysta) | Jadwiga Maria Jarosiewicz | Edward Leszczyński | Basia Liebgold | Zygmunt Acedański | Bożena Michalik | Piotr Wójtowicz (rzeźbiarz)Oceń: Wojciech Tarczyński