Lesław Lic


Lesław Lic to postać o znacznym dorobku artystycznym, który urodził się 22 marca 1930 roku w Przemyślu i odszedł 27 grudnia 2021 roku w Krakowie. Był on uznawanym w polskim środowisku muzycznym muzykiem, aranżerem i kompozytorem, który znacząco wpłynął na rozwój muzyki teatralnej oraz filmowej.

Wielki wpływ na jego karierę miało uczestnictwo w prestiżowych grupach muzycznych. Lic był członkiem Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie jako kierownik muzyczny w latach 1979-1982. Dodatkowo brał udział w tworzeniu dźwiękowej atmosfery oraz aranżacji utworów w zespole Melomani oraz w kwintecie i sekstecie Andrzeja Kurylewicza.

Jego twórczość nie ograniczała się jedynie do teatru; Lic był wieloletnim członkiem Filharmonii Krakowskiej, a także orkiestry Polskiego Radia. Działał jako taper, akompaniator, a jego wiedza muzyczna przekładała się na pracę dydaktyczną na poziomie akademickim, w tym w PWST w Krakowie, gdzie dzielił się swoim doświadczeniem i pasją do muzyki z przyszłymi pokoleniami artystów.

Lesław Lic był również publicystą muzycznym, a jego wszechstronność oraz kreatywność zaowocowały współtworzeniem słynnego Kabaretu Jama Michalika, co dodatkowo wzbogacało polską scenę kulturalną i przyczyniało się do promowania sztuki w różnych jej formach.

Życiorys

Lesław Lic, urodzony w Przemyślu, miał niezwykle bogate dziedzictwo artystyczne sięgające korzeniami do przeszłości jego rodziny. Jego dziadek był potomkiem szwedzkiego jeńca z czasów Potopu szwedzkiego, który osiedlił się w Żołyni, a jego praca przyczyniła się do zaopatrzenia polskiego wojska w obuwie. Warto również wspomnieć, że jego ojciec był nauczycielem historii w miejscowym gimnazjum, co prawdopodobnie miało wpływ na zainteresowania Lesława. Muzyka odgrywała kluczową rolę w jego życiu od najmłodszych lat. Jako samouk, wsłuchiwał się w dźwięki klezmerskiego trio grającego co niedzielę na zamku w Przemyślu oraz orkiestry 5 Pułku Strzelców Podhalańskich z koncertów odbywających się na rynku. Jego pierwsze występy miały miejsce, gdy miał zaledwie 6 lat, a w wieku 15 lat potrafił już utrzymać rodzinę, grając na żydowskich weselach. W Przemyślu poznawał również grę na organach. W 1948 roku Lesław Lic podjął studia na Wydziale Historycznym UJ. Choć zakończył je sukcesem, nigdy nie pracował jako historyk. W międzyczasie uczęszczał do średniej szkoły muzycznej, gdzie doskonalił grę na fortepianie oraz klarnecie. Muzyka stała się jego pasją i towarzyszyła mu przez całe życie. Lesław Lic ukończył także studiował muzyczne na kierunku instrumentów dętych krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Po latach aktywności artystycznej powrócił na uczelnię, gdzie założył klasę saksofonu klasycznego. Uczestniczył w licznych projektach muzycznych, grając na klarnecie i organach kinowych w kwintecie i sekstecie Andrzeja Kurylewicza, w Melomanach oraz w jazzbandach. Był również członkiem orkiestry Polskiego Radia, korepetytorem i dyrygentem chóru krakowskiej rozgłośni. Dodatkowo współpracował z Filharmonią Krakowską oraz Operą Krakowską. W 1958 roku objął stanowisko chórmistrza w Zespole Pieśni i Tańca AGH „Krakus”, a w 1960 roku był jednym z twórców kabaretu Jama Michalika, z którym związany był przez kolejne trzy dekady. W latach 1979–1982 pełnił funkcję kierownika muzycznego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Jako doświadczony taper, współpracował z Festiwalem Filmu Niemego w krakowskim Pałacu „Pod Baranami”, gdzie improwizował do dawnych filmowych arcydzieł. W 2009 roku został wyróżniony Złotą Kłódką na 11. Festiwalu Filmu Niemego. Jego działalność muzyczna trwała nawet po przejściu na emeryturę. Przez trzy lata grał muzykę kurortową z niemiecką orkiestrą zdrojową oraz w orkiestrze w Szczawnicy. Kontynuował współpracę z krakowską PWST jako akompaniator i brał udział w spektaklach Starego Teatru, m.in. „Ja jestem Żyd z Wesela” oraz „Babski wybór, czyli opowieści Kazimierza Tetmajera”. Lesław Lic zmarł 27 grudnia 2021 roku w Krakowie, pozostawiając po sobie bogaty dorobek artystyczny i niezatarte ślady w polskim środowisku muzycznym.

Publikacje

Lesław Lic jest uznawanym autorem wielu ważnych publikacji muzycznych, które miały znaczący wpływ na edukację i praktykę muzyczną w Polsce. Oto lista jego najważniejszych dzieł:

  • Lesław Lic, Tadeusz Dobrzański, Irena Garztecka, Jerzy Kaszycki: Piosenki i ballady. Na głos i gitarę (Z repertuaru Marty Stebnickiej). Polskie Wydawnictwo Muzyczne: 1964. Brak numerów stron w książce,
  • Lesław Lic: 15 ćwiczeń na klarnet = 15 exercises for clarinet = 15 Übungen für Klarinette = 15 exercises pour clarinette. Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Kraków, 1991, s. 31. ISBN 83-224-1037-9,
  • Lesław Lic: Popularna szkoła na klarnet: z 12 ilustracjami i 2 tablicami. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1968, s. 90,
  • Lesław Lic: Dla Elizy: zbiór utworów w łatwym układzie na fortepian, keyboard i inne instrumenty. Kraków: Wydawnictwo Marcus, 1995, s. 26,
  • Władysław Kosieradzki, Lesław Lic: Dwadzieścia cztery etiudy na klarnet z towarzyszeniem fortepianu. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1987, s. 152. ISBN 83-224-1063-8,
  • Lesław Lic: Impresje Jazzowe. Kraków: Marcus, s. 91,
  • Lesław Lic: Impresje Jazzowe 2. Kraków: Marcus, s. 22,
  • Lesław Lic: Impresje Jazzowe – Swing. Kraków: Marcus, s. 92,
  • Lesław Lic: Dla Celiny. Kraków: Wydawnictwo Marcus, s. 24,
  • Lesław Lic: Hava Nagila, uśmiechnięta Ewa. Kraków: Marcus, s. 24,
  • Lesław Lic: Klarnet popularna szkoła. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1980, s. 90.

Każde z wymienionych dzieł przykładało się do rozwoju muzyki instrumentalnej oraz edukacji muzycznej, przyczyniając się do wzростu zainteresowania jazzem i grą na klarnet.

Filmografia

Jako artysta, Lesław Lic zaprezentował swoje umiejętności muzyczne w wielu filmowych produkcjach. Jego filmografia obejmuje następujące tytuły:

  • Rozmowy Jazzowe (1957) – ZAF „Syrena”, reż. Andrzej Brzozowski,
  • Na przykład Działoszyn (1964) – Wytwórnia Filmów Oświatowych i Programów Edukacyjnych,
  • Alek, Duduś, Drążek… (1975) – Telewizja Polska,
  • Odczyt, czyli jak zostałem literatem (1986) – Telewizja Polska,
  • Lista Schindlera (epizod),
  • Ja jestem Żyd z Wesela (2009) – spektakl telewizyjny.

Oprócz wystąpień w filmach, Lesław Lic był również odpowiedzialny za wykonanie i opracowanie muzyki filmowej w różnych projektach, w tym:

  • Ja jestem Żyd z Wesela (1993),
  • Sprawa Andersa (1993) – spektakl telewizyjny, w którym pełnił rolę muzycznego opracowania oraz wykonania,
  • Jak być kochaną (1962) – film fabularny, w którym zaprezentował swoje umiejętności muzyczne na fortepianie oraz opracowanie muzyczne,
  • Królowa przedmieścia (1972) – spektakl telewizyjny, w którym stworzył muzykę,
  • Świętoszek zmyślony (1972) – spektakl telewizyjny, również związany z muzyką,
  • Na jeziorach (1966) – film dokumentalny, w którym uczestniczył jako kompozytor,
  • Na przykład Działoszyn (1964) – film dokumentalny, w którym pełnił rolę dyrygenta oraz kompozytora,
  • Złoto (1961) – film fabularny, w którym był dyrygentem zespołu instrumentalnego.

Warto również zaznaczyć, że Lesław Lic został uhonorowany nagrodą Złotej Kłódki podczas 11. Festiwalu Filmu Niemego w Krakowie w roku 2009.

Dyskografia

Lesław Lic to znakomity artysta, którego dorobek muzyczny jest niezwykle zróżnicowany. Oto wybrane pozycje z jego dyskografii:

  • „Clarinet Klezmer Music” (CD) z 2006 roku, wydanego przez Medialogic,
  • „Polish Jazz 1946-1956” vol. 4 – z serii „Improvising Jazz”, które dotyczy wczesnych polskich jazzowych pianistów – z archiwum Polskiego Jazzu,
  • „Melomani 1952-1957” (CD) wydane w 1999 roku przez Jazz Forum Records,
  • „Harce Lajkonika” (CD) z 2010 roku, wydane przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa,
  • „Spree City Stompers & Hot Club «Melomani»” / „Emil Mangelsdorff Swingtet” – koncert na Sopot Jazz Festival – Jazz By The Sea (LP) wydany przez Polskie Nagrania Muza,
  • „Rarytasy” (CD, kompilacja, zremasterowana) z 2000 roku, wydana przez Andromeda, gdzie był współautorem utworu,
  • „Taneczne Rendez-vous” (vinyl, LP) – Pronit, gdzie pełnił rolę dyrygenta.

Oceń: Lesław Lic

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:16